اولین عمل چشم جهان (5000 سال پیش سیستان)


سیستان، شهریی تاریخی که در آن اولین عمل چشم جهان انجام شد

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.

شسی


شهر سوخته دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده و از بعد سازمان‌دهی اجتماعی نیز جزو شهر‌های پیشرفته‌ی زمان خود بوده است. وجود نظام مرتب و منظم آب‌رسانی و تخلیه‌ی فاضلاب، دانش پزشکی پیشرفته و صدها عامل دیگر بر اهمیت این منطقه افزوده است.


نخستین چشم مصنوعی جهان


چشم مصنوعی

برای نخستین بار در جهان یک چشم مصنوعی متعلق به 4800 سال پیش در سیستان کشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.جمجمه زن صاحب چشم مصنوعی شهر سوخته چشم مصنوعی روی جمجمه او دیده می‏شود که نشان دهنده سطح علم و دانش در این خطه بوده که دکترین این خطه عمل های چشم انجام میدادند !‌!‌!


جراحی مغز 5000سال پیش در سیستان


یکی شگفت‌انگیزترین یافته‌‌هااز شهر سوخته در سطح تمدنی سیستان کبیر، پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز درشهر سوخته است. جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در 4800 سالپیش، پزشکان آن دیار برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع درجمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند که مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است. این نشان دهنده آن است سیستان مهد علم و دانش جهان بوده

جراحی مغز شهرسوخته

خط کش 5000 ساله(دقت میلی متر)


در شهر سوخته سیستان یک خط کش ساخته شده از چوب آبنوس کشف شد که قدیمی ترین خط کش جهان با دقت 0.5mmاست. دکتر سید منصور سید سجادی، سرپرست هیات باستان‏شناسی شهر سوخته درباره خط کش کشف شده گفت: این خط کش به طول 10 سانتیمتر با دقت نیم میلیمتری و از جنس چوب آبنوس است. کشف خط کش در شهر سوخته زابل نشانگر این است که ساکنان این شهر باستانی دارای پیشرفت های زیادی در زمینه علم ریاضیات بوده اند.


قدیمی ترین تخته نرد جهان


از گور باستانی در شهر سوخته سیستان کهن ترین تخته نرد جهان به همراه 60مهره ی آن در شهر سوخته پیدا شد. این تخته نرد بسیار قدیمی تر از تخته نردی است که در گورستان سلطنتی «اور» در بین النهرین پیدا شده بود. این نشان دهنده آن است مردم ایران در سیستان قبل از اعراب دارای تفکر و اندیشه اجتماعی برای ساخت تاس بازی بوده اند

تاس های بازی کشف شده به همراه تخته نرد در شهر سوخته


تخته نرد شهرسوخته

نخستین انیمیشن جهان


باستان شناسان هنگام کاوش در گوری 5 هزار ساله جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با یک درخت روی آن دیده می شود. آن ها پس از بررسی این شی دریافتند نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد. هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در 5 حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکتو از برگ آن تغذیه می کند


نخستین انیمیشن جهان


نخستین انیمیشن جهان


از دیگر اشیای مهم از میان هزاران شی یافت شده، می‌توان از سفال با امضای سفال‌گر بر روی آن، چکش، سوزن، شهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های همه‌گانی هم‌چون آپارتمان، بذر خربزه، حبوبات، ماهی خشک کرده، برنج، زیره، کوره‌های سفالگری، کوره‌های ذوب فلزات، دکمه، تبر، بندکفش، قلاب، شانه سر، طناب، سبد، گل مو، قاب‌های چوبی، کفش، کمربند و ... نام برد.

جواهرسازی شهر سوخته

ظرف های7000 ساله

سنجاق سری 5000 ساله




زنده باد سیستان



به امید روزی که همه ایرانیان تاریخ و تمدن خود را بشناسند