شهر خشتی هخامنشیان

شاید مهمترین آثار به جای مانده از حکومت هخامنشی را تخت جمشید بدانید اما شهرهای مهمی همچون این آثار در گوشه کنار ایران وجود دارند که می توان با مشاهده این آثار مدرنیته بودن حکومت هخامنشینان را درک کرد.


دهانه غلامان یکی از مشهورترین آثار باستانی شمال سیستان است که حیات در آن به این دوران باز می گردد، وجود خانه ها در کنار آب راهه ها ، محله های نظامی و صنعتی گواهی بر جریان زندگی در این شهر باستانی است.

کل مساحت دهانه غلامان امروزه 4 تا 5 کیلومتر است که در  سال 1960 میلادی ، باستان شناسان ایتالیایی این شهر را کشف و شروع به کاوش در آن کردند


 کوروش در آنجا به مردم سیستان لقب سخت کوش و نیرومند داده  که باعث افتخار سیستانیان است 



  خانه های به جای مانده در این شهر باستانی همانند دیگر آثار باستانی در منطقه سیستان از خشت و گل است، محققان بر این باورند که این شهر تاریخی بدون برنامه ریزی رد نکرده است، و با نقشه از پیش تعین شده بنا شده است 


دهانه غلامان



محققان حیات در این شهر باستانی را اندک می دانند، اما عدم وجود برج های نگهبانی در این شهر ، ثبات امنیت در این منطقه را بازگو می کنند.

رضا بارانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هیرمند در این خصوص گفت: از مهمترین آثار به جای مانده از دهانه غلامان می توان، به کشف نقاشی های برجسته بر روی دیوار ساختمان های این شهر اشاره کرد.



دهانه غلامان در اوشیدا سیستان

افتخاری است که کوروش کبیر آنجا قدم گذاشت و مهمان ما سیستانیان بود و

به ما لقب سخت کوش و نیرومند داد












ی