سیستانی ها برای اولین بار امپراطوری روم را شکست دادند

 

در دوران حکومتی اشکانیان با فرماندهی سورنا سیستان

فرمانده دلیر رومی کراسوس را شکست دادند

 

خاندان سورن یکی از خاندانهای بزرگ ایران در دوره پادشاهی اشکانیان و ساسانیان بودند که اغلب محل فرمانروائی آنها را سرزمین سیستان ذکر کرده اند. 

 

گفته می شود این خاندان به جهت داشتن املاک ، رعایای و نفوذ فراوان در میان مردم سیستان، در تحولات سیاسی ایران در طول دوران سلسله های اشکانی و ساسانی نقش فعالی داشتند.

سورنا فرمانده نبرد حران یکی از اعضای این خاندان در دوره اشکانیان بود که در نبرد با کراسوس و با تدبیر و شجاعت و درایت نظامی خویش توانست کراسوس یک از سرداران نامی روم را که با خشونت فراوان به قلمرو اشکانیان تاخته بود، شکست داده

 


 

 

به نظر می رسد پس از آن، این اتفاق  با افزوده شدن شاخ و برگهای بسیار از طریق سنت شفاهی و سینه به سینه به فردوسی رسید و او توانست این "یل سیستانی" را به "رستم دستان" مبدل کند

. در هر حال، با تامل بر زندگی سورنا در دوره اشکانیان و بررسی رویداد های پیرامون زندگی رستم در در شاهنامه فردوسی به نظر می رسد وجوه مشترکات زیادی بین زندگی این دو تن وجود دارد.

 

 

هدف این مقاله بررسی و پاسخ به این سئوال است که آیا رستم حماسی در شاهنامه فردوسی می تواند همان سورن دروان اشکانی باشد که با افزوده شدن شاخ و برگ های حماسی وبه مرور زمان تبدیل به رستم دستان شده است؟

برای پاسخ به این سئوال در این مقاله تلاش شده است ابتدا با ااستفاده از منابع تاریخی زندگی و قهرمانی های سورنا ی تاریخی مورد بررسی قرار گیرد و سپس با نگاهی به زندگی رستم دستان در شاهنامه فردوسی وبا استفاده از شیوه پژوهشهای تاریخی و روش تطبیقی زندگی این دو تن باهم مقایسه شود.

 

 

سورنا افتخار ایران

سورنا توانست کراسوس فرمانده دلیر رومی را بکشد و او ابداع کننده جنگ های پارتیزیانی (چریکی) بوده

که در بسیاری از جنگ ها به همین شیوه بر حریف پیروز میشده

این دلیر مرد برای سیستان افتخار بوده و ما به وجود آن در تاریخمان افتخار می کنیم

 

سورنای سیستانی امروزمان باشیم

کراسوس های ظالم را بکشیم و از ناموس مان محافظت کنیم

 

 

رستم سورن پهلو سیستان