اهورامزدا و شاه اردشیر .

منطقه شرقی نقش رستم


یکی از زیباترین و سالم‌ترین نقش‌های بازمانده از دورهٔ ساسانی است و یکی از نخستین تصاویر از اهورامزدا را به نمایش می‌گذارد


این نقش در گوشهٔ شرقی محوطهٔ نقش رستم قرار دارد


متن زیر نگاره ترجمه آن :


این است پیکر مزداپرست، خداوندگار اردشیر، شاه شاهان ایران، که نژاد از ایزدان دارد، پسر خداوندگار بابک، شاه.»


،شاه اردشیر بیشتر به مفهوم الوهیت خود و خاستگاه ایزدی دودمانش می‌اندیشید و در پی آن بود که نه‌تنها خود را جاودان سازد، بلکه موقعیت کسانی که می‌بایست از وی فرمان ببرند را نیز تقویت کند و به آن جنبهٔ قانونی ببخشد

تمدن ایران باستان


هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش کبیر را بنیادگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.(که بزرگترین حکومت ایرانی را تشکیل داد )




جنگ‌های ایران و یونان در زمان داریوش آغاز شد. دولت هخامنشی سر انجام در ۳۳۰ ق. م به دست اسکندر مقدونی منقرض گشت و ایران به دست سپاهیان او افتاد.


شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استان پارس بود بر بخش بزرگی از غرب قارهٔ آسیا چیرگی یافتند. پایتخت ساسانیان شهر تیسفون بود که حکومتی کاملا قدرت و بسیار عظیم بود که یکی از ایالت های آن سیستان بوده است .




تمدن بسیار غنی ایرانیان و ساخت بنا در آن زمان بسیار عالی بوده که گردشگران بسیار زیادی رو عاشق ایران و هخمنشیان میکند
 شهر سوخته از مهم ترین مراکز شهرنشینی در آسیا بوده که سیستانیان در آنجا زندگی میکردند (شگفتی های زیادی از این بنا تاریخی کشف شده )

پلاطوا پیفانی پادشاه سیستان بوده است(یک سیستانی)





شاه پلاطوا پیفانی پادشاه سیستان




شهر سوخته که اولین عمل چشم در آنجا انجام شده و همین طورمحل زندگی پارس ها بوده ( قوم سیستانی)

از اهمیت خاصی در کشف آثار باستانی برخوردار بوده از جمله مهم ترین آن کشف انیمیشین. و  یکتا پرستی (دین زرتشت) مردم این شهر بوده


لازم به ذکر هست سیستانی ها 800سال قبل از نیوتن از جاذبه زمین خبردار بودند اما متاسفانه در جهان به نام این دانشمند بیگانه این کشف ثبت شده هست !


تمدن ایران باستان